Čas se rozběhnout

“Běhat umí přece každý.” To si možná pomyslí kdejaký začátečník. Někteří zelenáči už zjistili, že to není tak jednoduché. Bolestivá Achilovka, píchání v koleni nebo nepříjemný tlak v bedrech jsou nepříjemnosti, které se při běhu mohou objevit – pokud není dostatečně vypilovaná technika. Pojďme si zopakovat základy. 

Běžecká abeceda

Ne všichni možná slyšeli o běžecké abecedě. Její podstatou je naučit se správnou techniku běhu pomocí jednoduchých cviků. Začíná se liftingem – při tom se střídavě zvedají paty na místě a je potřeba se soustředit na plynulé došlápnutí přes bříška chodidel. Důležitý je zpevněný střed těla. Další úrovní je skipping, během kterého začnete více zvedat kolena. U obou cvičení se snažte o rychlost. Pokračujte zakopáváním, kdy i nadále pracují hlavně lýtka, která si zasluhují průběžnou péči. K jejich zpevnění a ochraně můžete použít například kompresní vysoké podkolenky. Při pohybu by se měly zapojit také paže i stále zpevněný střed těla.

Trochu pokročilejšími cviky jsou odpichy, které připomínají jelení skoky, a skoky a běh stranou. Opakovaný úkrok stranou jednou nohou, ke které se připojí druhá, posiluje hlavně koordinaci. Při běhu se nohy střídavě překřižují, ale přitom se snažíme nepovolit střed těla a zbytečně sebou neotáčet. Zajímavým cvikem pro koordinaci je běh pozpátku – přitom se pokuste odolat nutkání obracet hlavu. Vyberte si úsek s rovným povrchem bez překážek, abyste si neublížili.

beh3

Běžecký trojúhelník - základ stability

Při všech cvičení byste měli vnímat, co se děje s chodidly. Na těch všechno stojí i padá. Chodidla jsou významnou částí stabilizačního systému, který se opírá o tři základní body. Těmi jsou palec, malík a pata. Při jakémkoli příležitostném silovém cvičení, nebo i když budete jen stát na zastávce, se je pokuste vědomě „tlačit“ do země. Zapojujte je při došlapu. Technika došlapu je jednou z nějtěžších a zároveň nejdůležitějších věcí, které musí běžec zvládnout. Abyste se nezalekli tvrdosti došlapů, zkuste si krom kvalitních běžeckých bot  pořídit i ponožky s měkčenou vrstvou na chodidle.

 beh2

Dokonalý došlap

Došlap by měl být veden přes předo-střední část chodidla s postupným opřením o špičku a došlápnutím na patu. V ideálních podmínkách. Naše chodidla nejsou stejná, takže najít perfektní došlap rozhodně není jednoduché. Jako celé běhání je to o pravidelnosti, drilu a zdravých a spokojených nohách. V praxi je jasné, že musíte jinak došlapovat na cestě do kopce a jinak dolů, při běhu po rovné cyklostezce a úplně odlišně ve sněhu v zimě, kdy navíc potřebujete udržet nohy v teple. Naopak v létě je potřeba odvádět vlhkost a zabránit oděrkám a bolestivým puchýřům. 

Jak si vybrat běžecké ponožky jsme vám poradili už v jednom z dřívějších příspěvků. Využijte jejich nadstandardní komfort a veškerý potenciál při běhání správným způsobem.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení